Verkeer en bereikbaarheid

Bereikbaarheid is buitengewoon belangrijk voor Valkenswaard, zowel in het dorp als daarbuiten.

Met de realisatie van de Westparallel is de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Valkenswaard belangrijk verbeterd. De centrumbewoners ervaren vanaf dag één na de openstelling minder overlast. De bereikbaarheid wordt komende jaren verder verbeterd door uitvoering van de verschillende ‘Nulplusmaatregelen’. Dit zijn maatregelen uit de regionale overeenkomst N69 die de verkeersveranderingen door de nieuwe weg optimaliseren voor Valkenswaard. De oude N69 blijft als noord-zuidverbinding voor inwoners aan de noordkant van Valkenswaard van belang. In Aalst gaat de gemeente Waalre de oude N69 herinrichten. Dit is mogelijk geworden door de afwezigheid van vrachtverkeer. Ook de gemeente Waalre wil immers de leefbaarheid voor haar inwoners verbeteren.
De mobiliteit van de inwoners uit een bereikbaar Valkenswaard is veel meer dan alleen autoverkeer. Er is meer aandacht nodig voor andere oplossingen zoals het openbaar vervoer en fietsverkeer. De busverbinding tussen Valkenswaard en Eindhoven is de drukste busverbinding uit de regio. Dit alleen al bewijst het belang en de noodzaak van de ontwikkeling van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) van Eindhoven naar Valkenswaard en verder richting België. Vanuit de Metropool Regio Eindhoven (MRE) wordt hieraan gewerkt en de eerste aanzet wordt gerealiseerd bij de herinrichting van de kern van Aalst. De PvdA is voorstander van deze ontwikkeling en bewaakt de belangen van onze inwoners.
Met de opmars van de elektrische fiets groeide het aandeel van de fiets in het verkeer zowel recreatief als in de vorm van woon-werkverkeer hard. Fietsen is duurzaam, fietsen betekent bewegen en bewegen is goed voor iedereen. Daarom vindt de PvdA dat het fietsverkeer veel meer aandacht verdient en een hogere prioriteit moet krijgen.
Al geruime tijd geleden verloor Valkenswaard definitief haar functie als regionaal winkelcentrum. Het winkelhart van Valkenswaard is er voor haar inwoners en die komen bij voorkeur met de fiets. De bereikbaarheid van een bruisend winkelhart kan worden beheerst door voorrang aan fietsers tot in het centrum en voldoende veilige stallingsmogelijkheden.
Voor de bezoeker met de auto en voor wie er werkt is er gratis parkeergelegenheid in de schil om het centrum. Betaald parkeren, met voldoende vrije parkeerplaatsen voor mindervaliden en vergunning parkeren voor de centrumbewoners, staat borg voor een bewezen afdoende regelen van de parkeerdruk in het centrum.
Voor het verkeer in de woonwijken is 30 km/uur de norm, maar zolang de wegen niet overal hierop zijn aangepast is dit niet gegarandeerd. Alleen door herinrichting kan 30 km/uur worden afgedwongen en komt er meer bewegingsvrijheid voor voetgangers en veiligheid voor kinderen.
Dit wil PvdA Valkenswaard in de komende raadsperiode bereiken:

  • Een totaalpakket voor de bereikbaarheid in Valkenswaard. Een update van het Mobiliteitsplan geïntegreerd met het Openbaar Vervoersplan, het Fietsplan en het Wandelplan.
  • Inventariseren en benoemen van onveilige verkeerssituaties in Valkenswaard met een inschatting naar risico. Vervolgens per situatie het opstellen van een plan van aanpak voor verbetering en de prioritering.
  • Instellen van het toegezegde vrachtwagenverbod voor doorgaand vrachtverkeer op de Europalaan.
  • Het aanpassen van de woonstraten zodat een maximum snelheid van 30 km/uur fysiek wordt afgedwongen. Met aandacht voor de comfortabele doorgang voor fietsers. De aanpassing is vooraf afgestemd met de (straat)bewoners en de buurt en de eventueel aanwezige school.
  • We willen speciale aandacht voor kinderen in het verkeer door meer ruimte te reserveren voor kinderen. In het bijzonder bij kinderspeeltuinen en rond de scholen.
  • We willen woon-werkverkeer met de fiets stimuleren. Dit kan door het aanleggen van fietshoofdaders met voorrang, aansluitend op fiets(snel)wegen. Bijvoorbeeld in Valkenswaard ter plaatse van de Eindhovenseweg Noord en de Leenderweg.
  • Aanleg van een snelfietspad Dommelen-Waalre vanaf Dommelen Noord, ten westen van Waalre, in de richting van de High Tech Campus en ASML.
  • Aandacht voor de recreatieve fietser door het realiseren van nieuwe en het verbeteren van bestaande fietspaden. Fietspaden die aansluiten op het fietsnetwerk in België en van onze buurgemeenten. Daarbij willen we schuilmogelijkheden in afgelegen gebieden plaatsen die zijn geïntegreerd in de omgeving.
  • Bredere comfortabele, bij voorkeur geasfalteerde fietspaden herkenbaar aan de rode kleur.
  • Introductie van de OV-fiets in Valkenswaard.
  • Regelen en sturen van de parkeerdruk in het centrum door middel van betaald parkeren. Gratis parkeren in de schil en bescherming van de centrumbewoner door betaalbaar vergunningparkeren.