Jeugd en onderwijs

Kinderen kunnen ontspannen opgroeien in Valkenswaard. Daar zorgen we voor met kinderen, ouders en partners. Bijvoorbeeld door kinderen kansen te bieden om hun talenten te ontplooien, ongeacht hun afkomst en achtergrond. Daarom zetten we in op goede opvang, uitstekend onderwijs, leuke sportvoorzieningen, goede kindzorg en op een leven dat niet wordt beheerst door (materiële) zorgen.

Wij maken ons zorgen om kinderen die opgroeien in armoede. Afkomst en achtergrond lijken steeds meer de kansen in het leven te bepalen.
Onderwijs is de sleutel tot persoonlijke ontwikkeling, voorspoed en welzijn. Het ene kind ontwikkelt zich sneller dan het andere. Voor een deel komt dat doordat talenten uiteenlopen. Een te groot aandeel wordt echter bepaald door verschillen in sociaaleconomische achtergrond. Het lijkt erop dat de coronacrisis die verschillen in kansen alleen maar heeft vergroot. Door de omgeving van kinderen te versterken en in te zetten voor talentontwikkeling geven we de kinderen in Valkenswaard een goede start.
Gelukkig gaat het met de meeste kinderen en jongeren goed. Zij groeien op in solide gezinnen, gaan naar school en vullen hun vrije tijd met vriendjes, sport en cultuur. Daarnaast zijn er kinderen en jongeren die een beetje hulp en zorg nodig hebben. Vaak is dit tijdelijk, omdat het thuis of op school even wat minder gaat. En tot slot is er een kleine groep kinderen/jongeren die echt jeugdzorg nodig heeft en soms te maken krijgt met de jeugdreclassering. Ondanks dat sterke preventie veel ernstige jeugdproblematiek kan voorkomen, zullen er altijd jongeren zijn die intensieve vormen van jeugdhulp nodig hebben.
Wij willen werken aan het verbeteren van de aansluiting tussen preventie en de jeugdhulp. Binnen de jeugdzorg moeten het kind, het gezin en de persoonlijke omgeving de uitgangspunten van de ondersteuning zijn. Idealiter hebben ouders daarin, samen met het kind, de regie.
Dit wil PvdA Valkenswaard in de komende raadsperiode bereiken:
Onderwijs

  • Veiligheid voor kinderen in en rondom de scholen, in wijken en bij verenigingen is belangrijk. Dat gaat zowel om fysieke veiligheid in het verkeer als om persoonlijke en sociaal-maatschappelijke veiligheid. Dit vraagt om goede afstemming tussen professionals, vrijwilligers, ouders, wijkagenten en boa’s.
  • We stimuleren sport en cultuur; onder schooltijd, in naschools aanbod en bij verenigingen.
  • Samen met CMD, cultuurcoaches, muziekverenigingen en het onderwijs zorgen we dat alle kinderen die dat willen een instrument kunnen leren bespelen.
  • Wij kiezen voor het investeren in bereikbare en toegankelijke voorzieningen zoals het peuterspeelzaalwerk, de scholen en de bibliotheek. Op die manier verbeteren we de lees- en taalvaardigheid. Zo zorgen we ook dat kinderen elkaar beter kunnen ontmoeten en zetten we in op voor- en vroegtijdige educatie.
  • We organiseren de komende raadsperiode, naast de kinderburgemeester, inspraak voor een grotere groep kinderen. Zo raken kinderen al op jonge leeftijd betrokken bij de lokale politiek en krijgen ze invloed op beleidskeuzes die hen ook aangaan.
  • Basisscholen, kinderopvang en jeugdzorg gaan werken vanuit een breed samengesteld aanbod voor kinderen. Kinderen kunnen zich op deze manier zo breed mogelijk te ontwikkelen (werken vanuit de gedachte van integrale kindcentra). En zorgen kunnen snel en laagdrempelig worden opgepakt. De toegang tot jeugdzorg kan zo dichtbij en laagdrempelig geregeld worden.
  • Daar waar kansen liggen, zorgen we ook voor schoolgebouwen die het werken vanuit de brede, integrale ontwikkeling van kinderen goed ondersteunen. Zo ontstaat ontmoetingsplaatsen rondom kinderen en jongeren. Er komt een investeringsplan voor de basisscholen.
  • We gaan werk maken van de Bibliotheek op School op alle scholen. Ervaringen in andere gemeenten met dit initiatief bewijzen dat er meer wordt gelezen door kinderen.

Jeugdzorg

  • Mee kunnen en mogen doen is de norm! We ondersteunen kinderen en gezinnen die op eigen financiële kracht onvoldoende middelen hebben om mee te doen met school, sport en cultuur. Ook hierin werken we samen met alle betrokken partijen.
  • Via het programma ‘Kansrijke Start’ zorgen we voor een goede samenwerking tussen gemeente, verloskundigen, consultatiebureaus en scholen. Dit is cruciaal voor vroegsignalering. Zo kan de juiste zorg snel worden geboden.
  • We zorgen dat wijkteams voldoende expertise hebben op het gebied van kindermishandeling, jeugd-ggz en kinderen met een verstandelijke beperking.
  • Het uitgangspunt is één gezin, één regisseur en één ondersteuningsplan. Dit plan is vooral ook het plan van ouders en kinderen. We wijken daar alleen van af als de veiligheid en een gezond perspectief voor het kind of de jongere in het geding komen. Het gezin en de jongere zijn eigenaar van het zorgplan en worden ondersteund waar nodig.
  • Probleemgedrag van jongeren pakken we niet alleen aan via repressie aan maar vooral door preventie. Daartoe werken we samen met jeugdwerkers, politie, onderwijs en ouders.
  • We investeren in een plek waar jongeren kunnen ontmoeten en samen met professionals en vrijwilligers invulling kunnen geven aan die eigen plek en activiteiten.
  • Wij laten jongeren die gebruikmaken van jeugdzorg niet in de steek na hun 18e verjaardag. Vanaf hun 17e wordt samen met hen gewerkt aan een zorgvuldige overgang naar zelfstandigheid of naar blijvende zorg en ondersteuning. Indien nodig loopt de jeugdzorg door tot hun 23e verjaardag.
  • We bundelen de krachten met het bedrijfsleven in het regionaal arbeidsplatform. Bijvoorbeeld door voldoende stage- en leerwerkplekken voor mbo-leerlingen te stimuleren. Als gemeentelijke organisatie geven we het goede voorbeeld.
  • Samen met het onderwijs voorkomen we voortijdig schoolverlaten. Onder meer door de inzet van leerplicht en programma’s waarbij jongeren goed worden begeleid terug naar het onderwijs.