Wonen, wonen, wonen!

14 november 2021

Dat is voor de PvdA het belangrijkste onderwerp voor de komende tijd en was ook de titel van onze inbreng bij de bespreking van de begroting.

Waar al jaren de kreet “bouwen bouwen bouwen” wordt gebruikt, willen we de aandacht verleggen naar waar echt om gaat: wonen wonen wonen. Bouwen doen we namelijk niet ten koste van alles. Zorgen dat mensen goed en betaalbaar kunnen wonen, daar gaat het om. We kijken naar de behoefte in Valkenswaard en steunen goede plannen die jonge en oudere mensen aan passende woonruimte helpen. De PvdA heeft de afgelopen jaren al vaak het voortouw genomen en voorstellen gedaan. We moeten niet alleen maar kijken naar appartementen en grond gebonden woningen. Maar juist in deze tijden ruimte geven aan initiatieven van mensen zelf. Collectief bouwen en tiny houses moeten wat ons betreft ruimte krijgen. We willen meer daadkracht zien. Dus snel aan de gang bij bijvoorbeeld de Dennenberg, het voormalig LTS terrein of zelfs buitenstedelijke bouw.

Maar wonen moet natuurlijk ook betaalbaar blijven. De energietransitie moet geen winnaars en verliezers kennen. Inwoners die de energierekening niet meer kunnen betalen helpen we. Ook hier heeft de PvdA het initiatief genomen. Met steun van andere partijen moet het College nu deze groep in beeld brengen en waar mogelijk helpen.

Naast het wonen zijn zorg en welzijn heel belangrijk voor de PvdA. De PvdA kiest ervoor dat elke inwoner die zorg nodig heeft passende hulp krijgt. Dit wordt steeds moeilijker omdat iedereen die zorg behoeft, ongeacht het inkomen, voor een kleine bijdrage per maand die zorg van de gemeente kan krijgen. Deze situatie zorgt voor lange wachtlijsten en is ook niet eerlijk. Wij vinden dat de sterkste schouders hier meer moeten dragen. En we vragen bijzondere aandacht voor jongeren die het moeilijk hebben.

Ook hebben we de sportverenigingen in Valkenswaard kunnen helpen door de huurtarieven voor de komende twee jaar te bevriezen. Nu kunnen ze herstellen van de coronapandemie en blijft het voor inwoners aantrekkelijk om te gaan sporten. Zo bouwen we aan een gezonde toekomst.