Wonen is een eerste levensbehoefte

10 november 2023

Wonen is een eerste levensbehoefte. Dat zei ons raadslid Jeroen Weyers tijdens de bespreking van de woonvisie. We zitten al langere tijd in een wooncrisis waarin met name groepen met een laag inkomen, starters en senioren met een zorgbehoefte het onderspit delven. Dat vraagt om een gemeente die doorpakt en actief kansen oppakt. Een gemeente die groepen helpt die moeite hebben aan een woning te komen.

Daarom heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met een voorstel om dit in de woonvisie beter te verankeren. Dat we echt gaan voor 35% sociale huur en dat de woningen in deze categorie een kwaliteit moet hebben die past bij de huurprijs. Jeroen Weyers: “We zien helaas steeds vaker ‘fake sociale huur’, wat betekent dat er prijzen worden gevraagd van 800 euro (grens van sociale huur) en dan krijg je en kippenhok.” Door nu op te nemen at de sociale huur moet worde gebouwd door een corporatie én moet voldoen aan het zogenaamde woningwaarderingssysteem is dit geborgd.

De PvdA steunde verder voorstellen om meer en sneller te kunnen bouwen. Zoals in Lage Heide, voormalig Dommelkwartier en hoogbouw mogelijk te maken. Ook wilde de PvdA dat we snel aan de slag gaan op de Le Sage ten Broekstraat al haalde dat voorstel geen meerderheid.

Dan de senioren. Goed dat in de woonvisie doorstroming wordt genoemd als kans om een verhuisketen op gang te brengen en inwoners meer passend te laten wonen. Weyers: “Maar we weten ook dat senioren lastig te verleiden zijn. Het is een hele stap, veel regelwerk, de verhuizing kost geld en is fysiek zwaar en in de huur leidt dit vaak ook tot een hogere huur voor een kleinere woning. Daarom willen we een centraal punt voor senioren, waar alle vragen rondom wonen, welzijn en zorg een plek krijgen.” Hier zijn al goede voorbeelden van in Eindhoven, Veldhoven en Geldrop.