Vragen PvdA Opvang vluchtelingen uit Oekraïne

2 maart 2022

Het oorlogsgeweld in Oekraïne heeft veel mensen doen besluiten hun huis achter te laten. Volgens de Verenigde Naties zijn al meer dan 660.000 Oekraïners op de vlucht geslagen. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) roept gemeenten op om locaties te leveren voor de opvang van deze vluchtelingen. De PvdA leeft mee met al die Oekraïners die hun land moeten ontvluchten en wil weten van het Valkenswaardse college wat wij kunnen doen.

De fractie PvdA heeft daarom de volgende vragen gesteld:

1. De Nederlandse overheid en de Europese Unie pleiten altijd voor de opvang van vluchtelingen in de regio. Als het om de oorlog in Oekraïne gaat, zijn wij de regio. Is het college het met ons eens dat wij de verplichting hebben om vluchtelingen op te vangen?
  2. Heeft het college geïnventariseerd welke mogelijkheden er in Valkenswaard zijn voor de (tijdelijke) opvang van vluchtelingen uit Oekraïne?
  3. Zo ja, wat is daarvan de uitkomst en is dit gecommuniceerd richting het COA?
  4. Zo nee, bent u bereid om in Valkenswaard te zoeken naar geschikte opvanglocaties en hierover met het COA in overleg te gaan?
  5. Bent u bereid met omliggende gemeenten contact op te nemen om de opvang van vluchtelingen regionaal af te stemmen?