Toekomst voor de school in Borkel en Schaft

1 maart 2021

Met het aannemen van het raadsvoorstel voor de overname van de basisschool is de toekomst voor het onderwijs in Borkel en Schaft een stuk zekerder geworden. Afgelopen donderdag stemde de gemeenteraad in met een “routekaart” waarbij Stichting RBOB De Kempen na de zomer het onderwijs op de St. Servatiusschool gaat verzorgen.

Nadat in het voorjaar van 2020 het verontrustende nieuws verscheen over de mogelijke sluiting van de basisschool in Borkel en Schaft is veel werk verzet om de school open te houden.  Met wethouder Mieke Theus heeft de gemeente, samen met het vertrekkende schoolbestuur SKOZOK, het Dorpsinitiatief en medewerkers van de school gewerkt aan behoud het onderwijs in Borkel en Schaft. De PvdA wil de wethouder, leden van het Dorpsinitiatief en leerlingen en ouders in Borkel en Schaft gelukwensen met het behaalde resultaat.  Het is goed om te zien dat RBOB De Kempen een kans ziet om onderwijs te geven in een kleine kern. Een hele klus, waar de gemeenteraad nu haar steun voor heeft uitgesproken. Op de lange termijn zullen nog belangrijke beslissingen genomen moeten worden over het schoolgebouw. Wordt het renovatie of nieuwbouw, eventueel in combinatie met woningen voor ouderen? De financiële consequenties van deze beslissingen komen aan bod bij de nota kaders en de begroting in de komende jaren.