PvdA zet in Valkenswaard vol in op wonen

7 december 2021

De PvdA in Valkenswaard heeft deze week haar programma voor de gemeenteraadsverkiezingen gepresenteerd. De partij wil de komende jaren nog meer inzetten op het bouwen van betaalbare, duurzame woningen. De sociaal-democraten willen onder meer ruimte geven aan initiatieven vanuit inwoners zelf, zoals Tiny Houses, het samen bouwen door jongeren en aan ouderen die samen een woonzorgcomplex willen realiseren.

Op 14, 15 en 16 maart zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad van Valkenswaard. De PvdA zet vol in op het thema wonen. De afgelopen jaren heeft de PvdA in de gemeenteraad zich al meerdere keren ingezet voor de bouw van meer woningen. Daarbij riep de partij ook op om creatiever te zijn en ruimte te bieden aan initiatieven vanuit bewoners. Dat is ook de kern voor de komende jaren. Lijsttrekker Mieke Theus licht toe: “De PvdA wil jongeren de kans geven zelf te bouwen, een succesvolle methode die ook in andere gemeenten is toegepast. Daarnaast moet er ruimte komen voor Tiny Houses, leegstaande winkelpanden omgebouwd tot woonruimte en voor senioren zelfstandige woningen dichtbij de zorg. Voorwaarde is dat het betaalbaar blijft en zo duurzaam als mogelijk, zodat de energierekening laag is.”

Naast wonen richt de PvdA zich onder meer op de bestrijding van armoede. Hierbij staat het kind centraal. De PvdA wil dat elk kind gewoon kan sporten, naar muziekles, op schoolreis of een kinderfeestje kan vieren. Daarom wil de partij nog meer samenwerken met organisaties als stichting Leergeld.

De PvdA wil verder de fiets nog meer ruimte geven. Zowel in het buitengebied als in de dorpen zelf. Veilige fietspaden, oversteekplaatsen en in de wijken maximaal 30 km per uur voor de auto.

Tot slot heeft de zorg voor ouderen de aandacht. De toenemende groep senioren moet de kans krijgen fijn oud te worden in de eigen buurt. Zorg dichtbij huis, betaalbaar en een gezondheidscentrum in de buurt. Volgende week maakt de PvdA de namen bekend, die naast de al gekozen lijsttrekker Mieke Theus op de kandidatenlijst komen.

U vindt het gehele programma hier.