PvdA wil verkeersonderzoek Valkenswaard-Waalre

2 september 2022

Na het openen van de Westparallel zijn zowel de gemeente Valkenswaard als Waalre gestart met de aanpassing van de infrastructuur binnen de kernen. De aanpassing van de Eindhovenseweg in zowel Valkenswaard als Waalre is daar een belangrijk onderdeel van en recent gestart. De gemeente Waalre heeft eerder maatregelen genomen om het verkeer door de kern Waalre-Dorp verder te verminderen. Eén van deze maatregelen betreft de plaatsing van een stoplicht bij binnenkomst in de bebouwde kom om daarmee het verkeer te doseren. Voor de zomervakantie leidde dat regelmatig tot een lange rij wachtende automobilisten in de spits, veelal inwoners van Valkenswaard die naar hun werk gaan. PvdA raadslid Jeroen Weyers wil dat het College in gesprek gaat met de gemeente Waalre: “ik begrijp de wens van Waalre om sluipverkeer terug te dringen, maar de vraag is of dit wel sluipverkeer is. Het zijn misschien juist vooral mensen uit Valkenswaard en Waalre die op hun route naar het werk door dit stoplicht worden gehinderd”. De PvdA wil daarom dat de gemeenten een verkeersonderzoek gaan uitvoeren en op basis daarvan bepalen of een dergelijk doseerstoplicht wel wenselijk is. Hierin willen de sociaaldemocraten ook de veiligheid meenemen, omdat steeds meer automobilisten door rood rijden, omdat er geen fietser aan komt. Ook wil de PvdA ,gedurende de werkzaamheden aan de Eindhovenseweg, dat beide gemeente zich inzetten om filevorming op de Heikantstraat te verminderen.

Weyers heeft daarom vragen gesteld aan het College van Valkenswaard: “Het is belangrijk om ook nu samen op te blijven trekken, met oog voor elkaars belang. We hebben eindelijk de Westparallel om doorgaand verkeer te weren, maar we moeten onze inwoners (die van Valkenswaard en Waalre) wel de ruimte geven door elkaars dorpen te rijden.”

Dit leidt tot de volgende vragen:

1. Bent u, of wilt u, in gesprek met de gemeente Waalre om de verkeersmaatregelen en de effecten op onze inwoners te bespreken? Hier zijn ook al eerder vragen over gesteld, graag ontvangen wij informatie over de huidige stand van zaken.
  2. Wilt u samen met de gemeente Waalre een verkeersonderzoek laten uitvoeren naar de herkomst van het verkeer wat nu gebruik maakt van de route door Waalre-Dorp. Om zo te bepalen of het sluipverkeer, of bestemmingsverkeer (inwoners Valkenswaard of Waalre) betreft?
  3. Indien u hiertoe bereid bent, wilt u dan ook kijken naar de veiligheid. Steeds meer automobilisten lijken het rode stoplicht te negeren, immers er komt geen fietser aan.
  4. Wilt u met de gemeente Waalre de mogelijkheden bespreken om gedurende de wegwerkzaamheden aan de Eindhovenseweg, het stoplicht anders af te stemmen. Op zo’n wijze dat filevorming wordt verminderd.