PvdA wil veilige (fiets)routes naar de scholen

14 februari 2022

Sportverenigingen, scholen en omwonenden maken zich al langer zorgen en hebben eerder aan de bel getrokken. Het is onveilig om de Geenhovensedreef over te steken, zowel bij de school als bij het sportpark. De PvdA is het met hen eens en wil snel een oplossing. Lijsttrekker Mieke Theus van de PvdA vindt de verkeersveiligheid voor kinderen en jongeren van het grootste belang en maakt zich sterk voor een structurele oplossing. Niet alleen hier, maar bij alle routes naar de scholen.

Naast de verkeersveiligheid bij scholen en sportvelden, wil de PvdA ook dat de Leenderweg en Eindhovenseweg een veilige fietsroute worden. Dit zijn belangrijke doorgaande wegen, die veel door fietsers worden gebruikt. Valkenswaard wil aantrekkelijk zijn voor fietsers en zet hier al jaren op in, verkeersveiligheid hoort hier dan ook bij.

De PvdA in Valkenswaard wil komende jaren het fietsen nog meer stimuleren. Mieke Theus:  “Met de fiets doe je boodschappen, ga je naar de markt, naar je werk of naar school. De beweging maakt je gezond en met de elektrische fiets is de afstand geen probleem en het is duurzaam.”

Met de fiets is onze natuur, bossen en heide makkelijk bereikbaar. Maar ook op de markt, de Statie of het terras aan de waterkant ben je zo. Het gewone fietsen verdient de aandacht. Met de eerste aanpassingen in Dommelen zien we volgens Mieke Theus wat extra aandacht voor fietsen betekent in de straat.

De PvdA wil daarom de komende jaren:

• Vrij liggende fietspaden, gescheiden van het snelverkeer;
  • Brede fietspaden voor elke gebruiker, van scootmobiel tot kinderbakfiets;
  • Geasfalteerde fietspaden voor fietscomfort;
  • Veiligheid bij scholen. Fietsroutes naar de scholen autoluw en veilige oversteekplaatsen;
  • Werk maken van de straat aanpassingen zodat 30 Km als maximum wordt afgedwongen.