PvdA wil rem op groei salaris directeur Cure

23 mei 2023

De PvdA in Valkenswaard vindt dat het salaris van de directeur van Cure te hard is gegroeid. De laatste twee jaren was dat ruim 16% in 2021 en in 2022 wellicht zelfs hoger (antwoorden moeten we nog ontvangen). Dat vinden wij onacceptabel. Het salaris ligt op een vergelijkbaar niveau met dat van de burgemeester van Eindhoven. Daarom pleit de PvdA ook voor een maximaal salaris voor alle door gemeente gefinancierde organisaties, een zogenaamde Dijsselbloem-norm.

Het was een PvdA-raadslid uit Geldrop-Mierlo, Paul Elsendoorn, die met verbazing de forse salarisgroei las door de begroting van afgelopen jaren naast elkaar te leggen. In de drie deelnemende gemeenten, Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard, werden direct vragen gesteld. In Valkenswaard kwamen deze van Samen voor Valkenswaard.

Uit antwoorden bleek onder meer dat de directeur voor 1,11 fte in de begroting staat. Oftewel, hij krijgt structureel 4 uur extra betaald. Jeroen Weyers van de PvdA Valkenswaard reageert verbaasd: “Dat lijkt een boekhoudkundige truc. Heel bijzonder dat hij extra uren uitbetaald krijgt. Van dit soort functies met bijbehorend salaris mag je toch verwachten dat hij soms wat extra uren maakt. Onze burgemeester die ook veel meer dan 36 uur voor de gemeente werkt krijgt toch ook geen extra geld daarvoor”.

Het stoort de PvdA ook dat de groei van dit salaris vele malen groter is dan dat van de mannen en vrouwen op de werkvloer. Weyers: “Juist in deze tijd, waarin veel werkende mensen in de knel komen door de hoge kosten voor energie en boodschappen is het niet uit te leggen dat iemand die 4x zoveel verdient als de mannen en vrouwen op de werkvloer een hogere loonsverhoging krijgt”.

De PvdA in de drie gemeenten vinden het sowieso opvallend dat de directeur nu bijna op het niveau van de burgemeester van Eindhoven zit wat betreft salaris. Zij pleiten dan ook voor een zogenaamde Dijsselbloem-norm. Jeroen Weyers: “Die geldt niet alleen voor de directeur van Cure, maar wat ons betreft voor alle door de gemeente gefinancierde organisaties”.

In samenspraak met andere partijen is deze norm verlaagd tot het salaris van de algemeen directeur van de gemeente Eindhoven. Een grote meerderheid van de gemeenteraad van Valkenswaard stemde hier mee in.