PvdA wil opheldering over voortgang buslijn 318

14 december 2022

Vanmorgen, 14 december, werden we verrast door het bericht in het Eindhovens Dagblad met betrekking tot het voortbestaan van buslijn 318. Een woordvoerder van Hermes wordt hierin geciteerd die kritisch is op de geplande werkzaamheden aan de Bergstraat en de gevolgen voor de passagier. Deze woordvoerder geeft aan hierover in gesprek te willen met de gemeente. De wethouder wordt vervolgens geciteerd verbaasd te zijn over deze houding van Hermes. Als PvdA waren wij ook verbaasd en heeft ons raadslid Jeroen Weyers opheldering:

1. Wanneer heeft Hermes laten weten problemen te hebben met de werkzaamheden aan de Bergstraat en op welke wijze heeft u hierover met hen gesproken?
  2. Wat zijn precies de zorgen van Hermes en welk effect heeft de inrichting van de Bergstraat daadwerkelijk op de reistijd van de passagier?

De concessie wordt verleend door de Provincie en de buslijn gaat ook door de gemeente Bergeijk. Daarom de volgende vragen:

1. Wat staat er in de concessie met betrekking tot aangepaste wegen, reistijd en mogelijkheid om een lijn op te heffen?
  2. Is er contact met de Provincie en de gemeente Bergeijk over deze situatie en hoe staan deze partijen hierin?

Tot slot gaat het natuurlijk om de reiziger. Het is voor de PvdA onbestaanbaar dat deze lijn wordt opgeheven. Daarom tot slot de volgende vragen:

1. Heeft u inzicht in wat de reiziger hiervan vindt? (eventueel via ROVER)
  2. Wat kunt en gaat u doen om te voorkomen dat de buslijn verdwijnt.