PvdA wil opheldering over afname huishoudelijke hulp

30 augustus 2022

De PvdA heeft vragen gesteld over de huishoudelijke hulp in Valkenswaard. De PvdA is benaderd door verontruste cliënten van Actief Zorg die gebruik maken van huishoudelijke hulp. Zij zijn evenals andere cliënten gebeld door Actief Zorg met de mededeling dat zij nog maar 1x in de twee weken huishoudelijke hulp krijgen in plaats van wekelijks. Actief Zorg geeft aan dat dit in opdracht gebeurt van de gemeente Valkenswaard. Cliënten waren hier echter niet van op de hoogte en ook ons als PvdA bevreemdt deze ogenschijnlijke wijziging van beleid. Daarom heeft ons raadslid Jeroen Weyers vragen gesteld aan het College:

1. Klopt het dat Actief Zorg in opdracht van de gemeente Valkenswaard de huishoudelijke hulp voor haar cliënten heeft gehalveerd?
    1. Zo ja, wat is hiervoor de aanleiding.
    2. Zo nee, wat is dan de reden dat Actief Zorg dit wel zegt.
  2. Waarom zijn bewoners die hier gebruik van maken niet geïnformeerd door de gemeente?

Het moge duidelijk zijn dat dit voor de PvdA een ongewenste ontwikkeling is. Ook zijn wij van mening dat een dergelijke ingrijpende wijziging in samenspraak met de Gemeenteraad genomen dienen te worden. Het gaat hier immers om een significante wijziging van ons beleid. Daarom wil Jeroen ook weten:

1. Waarom is de Gemeenteraad niet geïnformeerd door uw College?
  2. Is deze wijziging definitief of tijdelijk?
  3. Wanneer kunnen wij hierover meer informatie ontvangen, inclusief eventuele alternatieven, zodat wij als Gemeenteraad hierin de keuzes kunnen maken die blijkbaar noodzakelijk zijn?