PvdA wil kleinschalige initiatieven voor wonen met zorg

16 februari 2022

De toenemende vergrijzing vraagt een frisse blik op wonen en zorg. De PvdA wil daarom ruimte geven aan kleinschalige initiatieven, waar wonen en zorg samen komen. Wethouder Mieke Theus werkt al samen met zorgpartijen en corporaties om dit van de grond te krijgen. Want hoe mooi zou het zijn als je in je eigen wijk fijn oud kan worden en waar zorg dichtbij is.

Actief en gezond oud worden dat willen we allemaal. Een sociaal actief leven met vrienden, je gezin en familie en activiteiten die aansluiten bij je belangstelling. In Valkenswaard hebben we volop plekken waar dat kan, denk aan onze rijke natuur, ruimte sportvoorzieningen, ons mooie theater, de musea, bibliotheek en niet te vergeten meer dan honderd verenigingen. Dit alles is de basis van onze gemeenschap waar iedereen een plek kan vinden. Ook als oudere is deze basis van groot belang, als vrijwilliger nog actief zijn of genieten van al dat moois dat Valkenswaard te bieden heeft.

De afgelopen jaren heeft PvdA wethouder Mieke Theus al veel gedaan. Zo is er een samenwerking met meer dan 30 partijen op het gebied van zorg en welzijn. Mieke Theus: “Samen werken we aan een omgeving voor ouderen waar ze fijn oud kunnen worden. Er is niet alleen aandacht voor de fysieke gezondheid, maar ook voor het mentale. En natuurlijk willen we eenzaamheid voorkomen.” De PvdA wil voorzieningen, zoals bijvoorbeeld het wijkgebouw, huisartspraktijk en fysiotherapie in een wijk bij elkaar brengen. Hierdoor ontstaan er rondom wooncomplexen fijne plekken in de wijk waar zorg en welzijn dichtbij zijn.

Bijzondere aandacht krijgen de vele mantelzorgers in Valkenswaard. Mieke Theus: “Zij zijn zo ontzettend belangrijk, maar worden niet altijd gezien. Maar ook zij moeten goed ondersteund worden, en zelfs ontlasten zodat ze ook tijd voor zichzelf krijgen.”