PvdA wil binnen 5 jaar 250 starterswoningen

6 november 2020

Donderdag 5 maart werd de begroting 2021 besproken in de Valkenswaardse gemeenteraad. Tevens moment voor de fracties om hun visie te geven op komend jaar. Namens de PvdA Valkenswaard hield Henk Jonkers een betoog over de starterswoningen, schulden en laaggeletterdheid. Een samenvatting van zijn beoog lees je hier:

“De afgelopen jaren is er volop gebouwd in Valkenswaard. Toch ziet de PvdA een groot manco. Uit de cijfers blijkt namelijk dat we onze twintigers verliezen. Het beleid zou erop gericht moeten zijn om juist deze groep aan ons te binden. Ook om onze dorpen leefbaar en levendig te houden, nieuwe aanwas voor de scholen (denk aan Borkel). De PvdA verwacht creativiteit van de gemeente. Open te staan voor andere woonvormen. Denk aan het wonen in – en boven winkelpanden. Aan zelfbouw (CPO). Aan tijdelijke (flex)woningen of aan Tiny Houses. Geef jongeren de ruimte om zelf te kiezen, zelf te bouwen. De PvdA daagt het College uit. Om over 5 jaar 250 starterswoningen gereed te hebben voor deze jonge starters.

In Valkenswaard hebben zo’n 500 huishoudens problematische schulden zijn. Hiervan is ruim driekwart niet in beeld bij instanties voor schuldhulpverlening. Veel problemen kunnen worden voorkomen door er vroeg bij te zijn. Voordat het water voorbij de lippen staat. De PvdA wil dat het College vol inzet op het voortijdig signaleren van schulden door samen te werken met energieleveranciers, woningbouwcorporaties en zorgverzekeraars. Bijzondere aandacht vraagt de PvdA voor de kleine ondernemers en zelfstandigen die door de Coronacrisis keihard worden getroffen.

1 op de 9 Nederlanders is laaggeletterd. Het percentage in Valkenswaard ligt zelfs boven het landelijk gemiddelde. Het grootste deel bestaat uit hier in Nederland geboren en getogen inwoners, jong en oud. Niet goed kunnen lezen heeft verstrekkende gevolgen. Denk aan verkeerd medicijngebruik, moeilijkheden bij het invullen van formulieren, verminderde kansen op de arbeidsmarkt en sociaal isolement. Terwijl onze samenleving steeds ingewikkelder wordt. En uit onderzoek blijkt dat bij veel kinderen en jongeren al sprake is van een achterstand. De PvdA wil een actieplan laaggeletterdheid. We moeten eerder problemen signaleren. Bij Werk&Inkomen, huisarts of op school. We willen een taalpanel die de gemeente adviseert over beleid en brieven die we versturen aan bewoners. En een leesoffensief om kinderen en jongeren aan het lezen te krijgen.”