PvdA wil aanpak energiearmoede bij kwetsbare huishoudens

25 januari 2022

De PvdA in Valkenswaard heeft vragen gesteld aan het College over de aanpak van energiearmoede. De partij wil weten of de gemeente gebruik gaat maken van de tegemoetkoming die de rijksoverheid vrij heeft gemaakt. En of er concrete plannen zijn om huishoudens te helpen.

Het vorige kabinet heeft in oktober 2021 besloten om gemeenten in staat te stellen huishoudens die het hardst getroffen worden door stijgende energiekosten extra tegemoet te komen. Hiervoor is landelijk 150 miljoen euro beschikbaar dat in januari 2022 wordt verdeeld. Gemeenten kunnen aan de slag in buurten waar veel energiearmoede voorkomt. Ze maken zelf een aanpak, al vraagt dit volgens het kabinet samenwerking tussen sociaal domein en externe partijen zoals woningcorporaties, verhuurders en huurdersorganisaties.

Ons raadslid Peter Vissers heeft daarom de volgende vragen gesteld:

1. Is het college op de hoogte van deze tegemoetkoming?
  2. Is de tegemoetkoming van het Rijk reeds ontvangen of heeft u zicht op wanneer dit gaat gebeuren?
  3. Bent u het met de PvdA eens dat het in het belang van kwetsbare huishoudens is om snel een aanpak te formuleren om de tegemoetkoming  in te zetten?
  4. Heeft het college concrete plannen hoe deze middelen worden ingezet in Valkenswaard?
    • Zo ja, kunt u deze plannen met de raad delen?
    • Zo nee, wanneer denkt u deze plannen gereed te hebben en wanneer kunt u de raad daarover informeren?