PvdA teleurgesteld over stopzetten plannen De Pionier

14 april 2023

Al jaren wordt er door het schoolbestuur, kinderopvang, De Horizon en gemeente gewerkt aan een plan voor De Pionier. Tijdens eerdere besluiten van de Raad is steeds aangegeven dat het gaat om de vernieuwbouw van de huidige locatie met behoud van de zogenaamde Sterstatus. Nu vlak voor het definitieve besluit is er discussie ontstaan over de locatie. Een aantal fracties wilde weten of nieuwbouw op de locatie Amundsenhal wellicht geen betere optie is. Uit de cijfers van het College bleek dat dit geen voordeel oplevert maar juist leidt tot vertraging. Toch stemde een meerderheid van de Raad op 13 april tegen het voorstel en wil een nieuw plan. Raadslid Jeroen Weyers is teleurgesteld dat de school nu weer jaren moet wachten op duidelijkheid. In zijn bijdrage in de raadsvergadering vroeg Jeroen zich af wat nu de argumenten zijn om 5 voor 12 aan de noodrem te trekken. En vooral waarom we niet vertrouwen op het schoolbestuur wat dolgraag door wil met hun plan. Uit zijn betoog: “Op de eerste plaats is duidelijk dat zowel financieel als in tijd nú stoppen met het huidige plan nadelig uitwerkt. Het College heeft helder uiteengezet waar dat door komt en zelfs een second opinion laat zien dat het geen voordeel heeft om te switchen van locatie. Ook de vertraging speelt voor ons een belangrijke rol. Vertraging voor de school, voor het IHP, maar ook voor de broodnodige nieuwe woningen.”

Want niet alleen de school loopt vertraging ook, maar ook de bouw van de broodnodige woningen. De PvdA gelooft niet dat je in een bestaand gebouw net zo goedkoop, snel en duurzaam kunt bouwen als op de locatie Amundsenhal.

Maar bovenal gaat het om het onderwijs. Zoals Jeroen zegt: “Het gaat in eerste instantie om een goed onderkomen voor de leerlingen van De Pionier waar zij les kunnen krijgen van een bevlogen onderwijsteam.” CDA en Vitaal Valkenswaard steunden het College en het schoolbestuur, andere partijen waren tegen.