PvdA presenteert 10 puntenplan doorbraak woningmarkt

7 maart 2022

De crisis op de woningmarkt vraagt om snelle actie. Al jaren draagt de Valkenswaardse PvdA ideeën aan om meer betaalbare woningen te realiseren voor jong en oud. Ook landelijk zet de PvdA zich hier voor in. Om de komende raadsperiode stappen te zetten presenteert de PvdA een 10 puntenplan. Hierin staan daadkracht, innovatie en verduurzaming centraal.

Wonen is belangrijk. Iedereen heeft het recht op een goede woning in een fijne buurt. Voor veel mensen in Valkenswaard is dit mogelijk. Maar het is volgens lijsttrekker Mieke Theus niet voor iedereen vanzelfsprekend: “De prijzen van huizen zijn hoog, de wachtlijsten in de sociale huursector zijn lang en met de stijgende energieprijzen komt voor steeds meer huishoudens de betaalbaarheid van wonen onder druk te staan. Dit moet anders.”

De PvdA wil sneller meer woningen bouwen waarbij ze kijkt naar de behoefte in het dorp. Mieke Theus: “We weten dat we voor starters een goed aanbod moeten hebben, maar zien ook dat doorstroming belangrijk is. Als gezinnen en ouderen doorstromen komen ook woningen voor andere groepen vrij. Ook willen we inzetten op woon-zorg combinaties en zogenaamde knarrenhofjes, zodat zorg dichtbij is als dat nodig is.”

De PvdA gaat later dit jaar een themabijeenkomst organiseren. Daar presenteren succesvolle initiatieven zich, zoals Minitopia, Knarrenhof en Bouwen in eigen beheer. Onder de naam ‘Valkenswaard kan het’ wil de partij laten zien dat er ook in Valkenswaard veel meer mogelijk is.

Het 10 puntenplan ziet er als volgt uit:

• We geven ruimte aan nieuwe woonvormen, zoals flexwonen en Tiny Houses
  • We bieden jongeren de kans zelf te bouwen volgens het principe van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. In omliggende gemeenten hebben we gezien dat dit werkt
  • We voeren een zelfbewoningsplicht in en houden zo huisjesmelkers buiten het dorp
  • We gaan winkels aan de randen van het centrum ombouwen naar woningen
  • 40% van alle nieuwe woningen zijn betaalbare sociale huur- en koopwoningen
  • Als het nodig is om bouwplannen mogelijk te maken verlagen we de parkeernorm, de normen voor groen en speelplekken behouden we
  • We grijpen als gemeente in, als eigenaren hun pand onnodig lang leeg laten staan
  • Succesvolle initiatieven voor ouderen (zoals Knarrenhof) waar wonen en zorg dicht bij elkaar liggen krijgen de ruimte, hiermee zorgen we voor doorstroming
  • We investeren in duurzame woningen, juist voor mensen met een laag- en middeninkomen, zodat de energierekening betaalbaar blijft
  • We zorgen voor voldoende woningen voor mensen met een beperking of bijzondere doelgroepen zoals jongeren met autisme