PvdA lanceert nieuw alternatief: de wooncoöperatie

16 november 2019

Op 7 november vergaderde de gemeenteraad over de begroting 2020-2023. De PvdA stemt in grote lijnen in met de begroting, al hebben we ook enkele voorstellen gedaan op het gebied van wonen, afvalverwerking en toeristenbelasting.

Bouwen in Valkenswaard is hard nodig voor huidige en toekomstige inwoners. De PvdA wil vaart zetten achter nieuwe locaties en nieuwe woonvormen. Leegstaande winkelpanden omzetten naar woonruimte is zo’n mogelijkheid. Maar ook anders wonen; kleiner of met een groep beginnen. De PvdA lanceert een alternatief voor huur en koop: de wooncoöperatie. Een woonvorm voor sociale en middeldure huur, waarbij stijging van de huurprijs beperkt kan blijven. Een nieuwe mogelijkheid waardoor Valkenswaard aantrekkelijk blijft als woongemeente. Gesteund door een meerderheid in de raad gaat het college hier mee aan de slag.

De PvdA ziet dat op het belangrijke punt van het sociaal domein Valkenswaard grip krijgt op de uitgaven. Een algemeen gesteund beleidskader in combinatie met vernieuwde informatieverwerking biedt vertrouwen voor de toekomst. Toch blijft waakzaamheid over onze financiën van belang. Waar mogelijk zijn we zuinig op de uitgaven en vragen we van iedereen een eerlijke bijdrage.

Als enige fractie pleitte de PvdA daarom voor het invoeren van een toeristenbelasting die rekening houdt met ondernemers en de kapitaalkracht van toeristen. Iedereen in Valkenswaard draagt al bij aan het onderhoud van onze gemeente en onze omgeving. Een bescheiden aandeel van onze gasten hoort hier bij. Toeristen laten zich niet afschrikken door een kleine bijdrage, maar zijn gevoelig voor kwaliteit. In ons voorstel vragen we niets bij goedkope overnachtingen en wordt verblijf in het duurdere segment belast. Een eerlijke mogelijkheid voor Valkenswaard om verantwoord aan de inkomsten te werken. Helaas stemde de raad hier niet mee in.

Ook op het gebied van duurzaamheid blijven we alert. Wat we niet weggooien hoeven we ook niet af te voeren. Valkenswaard zit regionaal in de kopgroep als het gaat om de hoeveelheid huishoudelijk restafval. Waarom scoort Valkenswaard hier slechter dan Bergeijk of Eersel? Dankzij een voorstel van de PvdA gaan we er iets aan doen.