Opening digitaalhuis in Valkenswaard en Cranendonck

10 september 2018

Op donderdag 6 september tekenden PvdA wethouder Mieke Theus een samenwerkingsconvenant voor het digitaalhuis. Dit digitaalhuis moet de plek worden van waaruit mensen worden geholpen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen hier problemen mee. Dan gaat het bijvoorbeeld om het aanvragen van een Digi-d, het lezen van een bijsluiter of het schrijven van een goede sollicitatiebrief. Hierdoor kunnen veel mensen moeilijk mee in onze samenleving. Daarom hebben de gemeenten Cranendonck en Valkenswaard samen met Cordaad, ROC Eindhoven, Bibliotheek De Kempen en stichting Lezen&Schrijven de handen ineen geslagen.

In haar toespraak wees Mieke op het belang van goed kunnen lezen en schrijven en ook dat als je dat niet kunt niks zegt over je intelligentie en talent. Taalambassadeur Toon Heijms was daarvan het bewijs. Jarenlang kon hij nauwelijks lezen en schrijven, maar inmiddels heeft hij zijn eigen fietswerkplaats. De 60 jarige Toon leest nu volop, het liefst de Kameleon.