Het kan, het moet en ’t zal

21 juni 2019

Afgelopen week sprak de gemeenteraad van Valkenswaard over de zogenaamde kadernota. Hierin worden de belangrijkste uitgangspunten voor de begroting 2020 besproken, waar gaat de gemeente zich in de komende jaren op richten. Henk Jonkers, fractievoorzitter van de PvdA, kwam met de volgende bijdrage: “In de De Nota kaders geeft de raad het college de grenzen op en de richting aan. Met de deur in huis vallend, luid en duidelijk: Het kader voor de toekomst, voor de begroting voor volgend jaar, is elk dubbeltje om draaien en bij voorkeur niet uit geven. Eerst zorgen dat er weer vet op de ribben komt, de algemene reserve opkrikken. Zelfs dan wordt het oppassen. Blijf scherp en laat je niet verrassen, maar ook blijf plannen, werken aan de toekomst, voorlopig mag het niets kosten, maar ook dat verandert een keer. Dan moeten we plannen kunnen realiseren.

Voorzitter, een compleet nieuw college krijgt het in haar eerste jaar duchtig voor de kiezen.

Wethouder Theus op het sociale domein, uitvoering gevend aan de decentralisaties, oplopende kosten ombuigen, structuur geven aan de zorgvraag.

Wethouder Marchal de problematiek rond het Euro-circuit, zorgvuldig repareren wat 30 jaar is blijven liggen.

Wethouder Geldens, die het hoofd moet bieden aan de zorgwekkende financiën en dan komt de Westparallel er aan met het verhaal Dommelen-Zuid en de overdracht van de oude N69 en Dommelland en de omgevingswet.

Wij hebben alle vertrouwen in dit college en steunen het van harte. Wij zien dat er hard en met resultaat gewerkt wordt en roepen de voltallige raad op om de kar mee te trekken en er niet aan te gaan hangen, om voor Valkenswaard het optimale te realiseren. Het kan, het moet, en ‘t zal,