Het feest van de democratie!

17 maart 2021

Vandaag zijn er verkiezingen. Natuurlijk hopen wij dat u PvdA stemt, maar het is vooral belangrijk dat u gaat. Ons bestuurslid Jeroen Weyers legt uit waarom: “Vandaag zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Ik ben zelf al lang politiek actief en misschien is het daarom dat ik dit ook echt als een feestdag beschouw. Chrisje (mijn vrouw) zorgt altijd voor gebak en samen gaan we stemmen. Ik vind het ook echt heel mooi dat ’thuis zelfs een stembureau is.
Want democratie en verkiezingen lijken vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Onderzoek laat zien dat het aantal werkelijk democratische vrije landen kleiner is dan het aantal onvrije landen. Besef dus hoe bijzonder het is dat je op zoveel verschillende partijen kunt stemmen, dat iedereen ook makkelijk een eigen partij kan oprichten en zich verkiesbaar kan stellen. En ja, dat maakt het soms wat onoverzichtelijk en zorgt voor enorme kieslijsten. Maar het laat wel zien dat als je ergens ontevreden over bent, je er echt iets aan kan doen.
En je mag niet alleen stemmen, maar op weg naar morgen kon ook iedereen zijn mening geven (bij voorkeur wel beschaafd). Je mag als je wil de hele dag mopperen over alles wat niet goed gaat. Je kan uiteenlopende berichten lezen en zelf plaatsen op social media. Je mag bezwaar maken of naar de rechter stappen als je ergens niet mee eens bent. Je mag hier zelfs demonstreren met een groot spandoek waarop staat dat we in een dictatuur leven. Dit laatste is voor mij overigens het voorbeeld dat deze mensen nooit in een echte dictatuur hebben geleefd. Besef daarom dus ook dat 90% van de wereldbevolking in een land leeft waar geen echte vrije verkiezingen zijn. Waar je niet kan zeggen wat je wil zonder opgepakt te worden. Waar media worden gecensureerd en onwelwillige journalisten verdwijnen. Waar geen onafhankelijke rechtspraak is en de overheid zomaar je huis kan afnemen. Landen waar je iedere dag in onzekerheid leeft en angst dichterbij is dan hoop.
Dus daarom, geniet van deze mooie dag!