Helder taalgebruik in Valkenswaard

3 november 2023

Tijdens de behandeling van de begroting van de gemeente heeft Jeroen Weyers namens de PvdA, Valkenswaard Lokaal en Samen voor Valkenswaard gepleit voor helder taalgebruik. Ruim 1 op de 9 inwoners heeft moeite met lezen en schrijven en is digitaal ook niet altijd even handig. Terwijl de gemeente juist meer digitaal wil doen. Daarnaast zijn websites en brieven voor de gemiddelde lezen soms onbegrijpelijk. Jeroen Weyers: “Je ziet het ook in dat nieuwe programma van Frans Bauer. Het zijn gewoon inwoners die hier in Nederland naar school zij gegaan, maar moeite hebben met al die lange zinnen en moeilijke woorden. Waarom maken we het niet makkelijker?”.

Juist voor mensen die een toeslag willen aanvragen of willen weten of er een regeling is die ze kan helpen is dit extra vervelend. Ook tijdens de themabijeenkomst over bestaanszekerheid kwam dit op tafel. Weyers: “We willen meer mensen bereiken zodat we ze kunnen helpen. En dat begint met eenvoudig taalgebruik”. Als suggestie gaf Weyers nog mee om een taalpanel van ex-laaggeletterden mee te laten lezen.

Jeroen Weyers heeft zelf jaren gewerkt bij de stichting Lezen&Schrijven en veel samen met voormalig laaggeletterden presentaties gehouden: “Het verhaal van de laaggeletterde was steeds indrukwekkend en tegelijk verdrietig als je hoort waar zij allemaal tegen aanliepen. Denk aan de bijsluiter van medicijnen die je niet begrijpt, de voorwaarden bij een energiecontract of een brief van de school van je kinderen. Laten we daarom samen zorgen dat iedereen mee kan doen.”

Het pleidooi werd breed gedeeld door de gemeenteraad, die unaniem akkoord ging met het voorstel.

In Valkenswaard is het taalhuis in de bibliotheek het centrale punt waar inwoners met vragen terecht kunnen.