Extra geld voor gevolgen energiecrisis

4 november 2022

Een energienoodfonds, aandacht voor middeninkomens en een oproep om met lef en creativiteit de wooncrisis aan te pakken. Dat waren de speerpunten van de PvdA bij de behandeling van de begroting 2023.

In zijn algemene beschouwing lichtte fractievoorzitter Henk Jonkers de speerpunten toe. Hoewel de gemeente komend jaar meer inkomsten dan uitgaven heeft, dankzij extra bijdragen vanuit het Rijk, zijn er veel zorgen. Meerdere crises zorgen voor een forse inflatie en toenemende energielasten voor inwoners. En niet alleen de lagere inkomens, maar ook middeninkomens worden hierdoor geraakt. Daarom diende de PvdA een motie in om in het op te stellen armoedebeleid ook deze groep mee te nemen. De motie werd met algemene stemmen aangenomen.

De PvdA vroeg ook aandacht voor de effecten van de energiecrisis voor verenigingen, culturele instellingen en kleine lokale ondernemers. Meerdere partijen hadden vergelijkbare moties en amendementen. Dit resulteerde uiteindelijk in een gezamenlijk amendement van PvdA, Vote, Valkenswaard Lokaal en Samen voor Valkenswaard. Er komt daardoor een extra bedrag van € 175.000 voor de bijzondere bijstand. Hiermee heeft het College meer ruimte om inwoners die in de knel komen te helpen. En ook komt er € 175.000 om verenigingen, culturele instellingen, evenementen en kleine lokale ondernemers te ondersteunen.

Tot slot vroeg de PvdA wederom aandacht voor de wooncrisis. Henk Jonkers deed nogmaals een oproep om minder traditioneel naar de problemen op de woningmarkt te kijken. Andere gemeenten laten zien dat het kan. Zoals Tiny Houses, Collectief Particulier Opdrachtgeverschap of een Knarrenhof. Gelukkig ziet de gehele Raad de noodzaak en werd de motie ‘Valkenswaard kan het!’ met algemene stemmen aangenomen.