Brede steun voor behoud buslijn 318

17 februari 2023

De PvdA heeft samen met H&G, D66, Samen voor Valkenswaard, VOTE en CDA een motie ingediend voor behoud van buslijn 318. Deze is ook gesteund door andere partijen. In de motie spreekt de gemeenteraad zich uit voor behoud van de buslijn 318 door Dommelen en roept de wethouder op hierover in gesprek te gaan met de busvervoerder en Provincie. Ook in Provinciale Staten heeft de PvdA inmiddels vragen gesteld.

Eerder stelde de PvdA al vragen over het mogelijk verdwijnen van de buslijn door Dommelen. Aanleiding was een bericht in het Eindhovens Dagblad. Hierin gaven vertegenwoordigers van de busmaatschappij aan dat de herinrichting van de bergstraat mogelijk aanleiding is om niet meer door Dommelen te rijden. Voor de PvdA onaanvaardbaar. Raadslid Jeroen Weyers: “een bus is meer dan een vervoersmiddel van A naar B. Voor veel inwoners is de bus onmisbaar om naar school te gaan, te gaan werken of op bezoek bij familie.”

Dat het onderwerp leeft bleek al uit de petitie die door velen is ondertekend en door de actie gehouden door Stefanie van de Berg (tevens raadslid H&G). Het is duidelijk dat veel inwoners zich zorgen maken en het is van belang dat de busvervoerder hierop wordt aangesproken. Formeel gaat de gemeente hier niet over, maar de Provincie. Kevin Hordijk, Statenlid voor de PvdA heeft inmiddels vragen gesteld aan de gedeputeerde. Weyers: “We trekken samen op. Onze wethouder deelt onze zorgen, maar de Provincie kan echt wat betekenen. We hopen dat de gedeputeerde ook waarde hecht aan het belang van een bereikbare buslijn.”

In de raadsvergadering van 16 februari gaf wethouder Bots aan goede hoop te hebben dat de buslijn behouden blijft. Dit naar aanleiding van de gesprekken die hij aan het voeren is met de Provincie en Hermes. De motie werd met algemene stemmen aangenomen.